Cite this article as:

Yakimova E. M. Constitutional Regulation of Economic Relations in Foreign Countries: History and Modernity. Izv. Saratov Univ., Economics. Management. Law, 2019, vol. 19, iss. 2, pp. 216-223. DOI: https://doi.org/10.18500/1994-2540-2019-19-2-216-223


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
342.41
Language: 
Russian

Constitutional Regulation of Economic Relations in Foreign Countries: History and Modernity

Introduction. The constitutional regulation is considered as an impact of a constitution on the most essential aspects of life in society. Singling out common features of the constitutional regulation, “generations of constitutions” does not resolve an issue of existence of the common and special features in formulation of the principles of functioning of various systems, including economic relations, in constitutions of various periods. Theoretical analysis. Stipulation of the constitutional regulations on the bases of the economic system of the state depends to a lesser extent on the time of creation of the constitution. When determining economic bases, leaders of states rely mostly on economic policies. Еmpirical analysis. Assessment of provisions of constitutions of various foreign countries showed that three components of the constitutional regulation of the relations under consideration can be found in the consitutions of "the first generation". Such models can be singled out from the position of legal status of a personality, from the position of organization of public power and from the position of a territorial structure of a state. The constitutions of “the second generation” considerably broadened the sphere of the constitutional regulation of public relations including the economic sphere. In modern constitutions economic relations are regulated with a high degree of unification. Results. The similarity of the basic principles of the constitutional consolidation of economic relations does not mean existence of a uniform model of the constitutional regulation of the economic relations. The lack of the uniform model is caused by traditions of the constitutional legislation of a particular state, arrangement of political forces at the time of development of the draft constitution.

References: 

1. Чуксина В. В., Бондаренко О. В. Права человека в контексте политико-правовой турбулентности // Изв. Байкал. гос. ун-та. 2017. Т. 27, № 2. С. 218–230. DOI: https://doi.org/10.17150/2500-2759.2017.27(2).218-230
2. Бахтаирова Е. А. Опыт оценки эффективности государственного управления за рубежом и перспективы его применения в России // Публичное управление и территориальное развитие : новые тенденции и перспективы : сб. науч. тр. Иркутск : Изд-во БГУ, 2015. С. 39–51.
3. Пугачев А. Н. Источники конституционного права в зарубежных странах (сравнительный анализ) // Актуальные проблемы сравнительного правоведения : теория и практика : сб. науч. ст. Витебск : Изд-во ВГУ им. П. М. Машерова, 2017. С. 218–222.
4. Соединенные Штаты Америки : Конституция и законодательство / под ред. О. А. Жидкова. М. : Прогресс; Универс, 1993. 766 c.
5. Чуксина В. В. Глобализация, права человека и обязанности государства // Изв. Иркут. гос. экон. акад. (БГУЭП). 2010. № 6. C. 55–60.
6. Медушевский А. Н. Конституционная монархия в Европе, Японии и России (сравнительное исследование конституционных актов) // ОНС : Общественные науки и современность. 1994. № 6. С. 71–88.
7. Метелева Е. Р. Реформы в системе публичного управления в России : цели, направления, результаты // Baikal Research Journal. 2016. Т. 7, № 3. С. 19. DOI: https://doi.org/10.17150/2411-6262.2016.7(3).19
8. Конституция Франции 1791 г. // Документы истории Великой Французской революции : в 2 т. / отв. ред. А. В. Адо. М. : Изд-во Моск. ун-та, Т. 1. 1990. С. 116–141.
9. Конституция Норвежского королевства от 17 мая 1814 г. URL: https://worldconstitutions.ru/?p=142&attempt=1 (дата обращения: 15.01.2019).
10. Кочеткова И. В., Устинов А. Н. Проблемы обеспечения экономической безопасности в Российской Федерации // Обеспечение национальной безопасности России в современном мире : материалы Междунар. науч.-практ. конф. Иркутск : Изд-во БГУ, 2016. С. 216–221.
11. Конституция Мексики от 5 февраля 1917 г. URL: https://worldconstitutions.ru/?p=51 (дата обращения: 15.01.2019).
12. Конституция Республики Перу (промульгирована 9 апреля 1933 г.). URL: https://worldconstitutions.ru/?p=534 (дата обращения: 15.01.2019).
13. Constituciónvigente de Venezuela de 1999 con la Enmienda № 1 de fecha 15 de febrero de 2009 // Gaceta Ofi cial Extraordinario. 1999. № 5. 908.
14. Конституция Индии от 26.11.1949 // Конституции государств Азии : в 3 т. Т. 2 : Средняя Азия и Индостан / отв. ред. Т. Я. Хабриева. М. : Норма, 2010. С. 169–448.
15. Конституция Испании от 27.11.1978 // Конституции государств Европы : в 3 т. Т. 2 / под ред. Л. А. Окунькова. М. : Норма, 2011. С. 50–94.
16. Конституция Королевства Таиланд от 24.08.2007 // Конституции государств Азии : в 3 т. Т. 3 : Дальний Восток / отв. ред. Т. Я. Харбиева. М. : Норма, 2010. С. 789–912.
17. Конституция / Основной закон Венгрии от 25.04.2011 // Конституции государств Европы : в 3 т. Т. 1 / под общ. ред. Л. А. Окунькова. М. : Норма, 2001. С. 523–564.
18. Конституция Чешской Республики от 16.12.1992 // Конституции государств Европы : в 3 т. Т. 3 / под общ. ред. Л.А. Окунькова. М. : Норма, 2001. С. 491–530.
19. Конституция Корейской Народной Демократической Республики от 27.12.1972 // Конституции государств Азии : в 3 т. Т. 3 : Дальний Восток / отв. ред. Т. Я. Хабриева. М. : Норма, 2010. С. 259–296.

Status: 
опубликована