Cite this article as:

Rud E. M., Rud А. Е. Organization Competitiveness as an Institutional Regulation Object. Izv. Saratov Univ., Economics. Management. Law, 2019, vol. 19, iss. 2, pp. 142-146. DOI: https://doi.org/10.18500/1994-2540-2019-19-2-142-146


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
658.5
Language: 
Russian

Organization Competitiveness as an Institutional Regulation Object

Introduction. The problems of domestic organizations’ effective development and improving their competitiveness at the modern stage of economic development are of particular importance, since it is possible to assume a stable position in the market today only by offering high-tech and low-cost products that meet international quality standards. For this process to be fruitful, effective interaction between different institutions is necessary. As far as the impact of institutional regulation will be in line with current trends in the economy, the mechanisms for ensuring the organizations’ competitiveness will increase or weaken. Theoretical analysis. The article analyzes and summarizes various points of view, available in economics, concerning the definition of “organization competitiveness”. Results. The object of the organization competitiveness’ institutional regulation is defined, the author’s interpretation of the “organization competitiveness’ institutional regulation” concept is given, types of institutional regulation are considered.

References: 

1. Соседов Г. А. Конкуренция и конкурентоспособность : содержание категорий в условиях смешанной экономики // Вестн. ТГУ. Сер. Гуманитарные науки. 2010. Вып. 2 (82). С. 15 –22.
2. Грошев И. В., Емельянов П. В., Юрьев В. М. Организационная культура. М. : ЮНИТИ ДАНА, 2004. 288 с.
3. Мухина Д. В. Экономические и методические основы повышения конкурентоспособности хлебопекарных предприятий (на примере Приморского края). Владивосток : Изд-во ПГСХА, 2005. 23 с.
4. Фасхиев Х. А. Определение конкурентоспособности предприятия // Маркетинг в России и за рубежом. 2009. № 4. С. 75–83.
5. Портер М. Конкурентная стратегия : Методика анализа отрасли и конкурентов. М. : Альпина Бизнес Букс, 2007. 452 с.
6. Грибов В. Д., Грузинов В. П. Экономика предприятия. М. : Финансы и статистика, 2006. 335 с.
7. Рубин Ю. Б. Теория и практика предпринимательской конкуренции. М. : Маркет ДС, 2003. 584 с.
8. Зулькарнаев И. У., Ильясова Л. Р. Метод расчета интегральной конкурентоспособности промышленных, торговых и финансовых предприятий // Маркетинг в России и за рубежом. 2001. № 4 (24). С. 17–27.
9. Рудь А. Е. Теоретические основы исследования институционального регулирования конкурентоспособности организации // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Экономика. Управление. Право. 2018. Т.18, вып. 1. С. 81–86. DOI: https://doi.org/10.18500/1994-2540-2018-18-1-81-86.

Full Text (PDF): 
Status: 
опубликована
Short Text (PDF):