банк
Modern Condition and Prospects of Development of Remote Service in the Banking Industry |
Introduction. The purpose of this article is to assess and identify prospects for the development of remote services in the banking industry, using the criteria for evaluating banking activities. Theoretical analysis. In the process of analyzing the remote banking services’ level of development, methods of logical and statistical analysis were used. Using these methods, the authors rank the activities of commercial banks. Empirical analysis. For a more detailed analysis of the bank’s activities, criteria for evaluating remote services are needed, which reflect all aspects of its work. The logic of its application is reflected in the developed algorithm for applying the mechanism for assessing quantitative and qualitative indicators of the bank. In the context of global digital transformation, the transition to Internet technology, one cannot but consider the level of remote servicing of the banking industry. An analysis of existing methods for assessing the banking sector revealed the problem of the lack of indicators to identify the level of distance services, their quality and quantity. Taking the existing methods as a basis, and eliminating the common disadvantages, the author created a number of factors with which you can evaluate the distance services of commercial banks. Results. Based on the results obtained, a methodology was developed to assess the effectiveness of the remote banking services’ level by qualitative and quantitative indicators. The quality indicators include convenience, accessibility, profitability, diversity and productivity of electronic services. The quantitative indicators include the number of customers of remote banking services, the number of self-service devices and the turnover of funds from the provided remote services. The methodology also takes into account the environmental analysis of the bank and the assessment of remote systems. |
Izv. Saratov Univ. (N. S.), Ser. Economics. Management. Law, 2020, vol. 20, iss. 1 |
УТОЧНЕНИЕ ТРЕБОВАНИЙ К ОЦЕНКЕ КРЕДИТОСПОСОБНОСТИ ЗАЕМЩИКОВ |
Введение. Отзыв банковских лицензий Центральным банком продолжается и происходит в основном как следствие размеще- ния банками средств в виде кредитов в низкокачественные активы, имеющие низкую ликвидность. Ситуация осложняется нулевым темпом прироста экономики и падением потребительского спроса. Налицо рост просроченной задолженности по кредитам, особенно по малому бизнесу. В этих условиях необходимо уси- лить внимание кредитных организаций к качественному уровню своих внутрибанковских технологий по выдаче кредитов и пра- вильной оценке кредитоспособности заемщиков, за что наряду с коммерческими банками отвечает и регулятор их деятельности, а именно Центральный банк России. Теоретический анализ. Ситуация в банковском кредитовании начала медленно, но улучшаться. Наметилась тенденция к снижению процентных ставок. Одновременно происходит ужесточение требований к финан- совому состоянию корпоративных заемщиков, что объясняется объективными причинами. Однако, как показывает практика, кредитоспособность не ограничивается одним финансовым со- стоянием, а включает целый комплекс аспектов, озвученных в настоящей статье. Результаты исследования. В результате исследования представлен полный набор требований к оценке потенциальных заемщиков кредитных организаций, выработан подход к разработке бизнес-плана под кредит, позволяющий учесть все результаты деятельности предприятия, влияющие на возвратность кредитных ресурсов. Имеет смысл в текущей непростой экономической ситуации приложить усилия к разработке и доведению до всех действующих банковских и иных кредитных организаций нового комплекта рекомендаций, обеспечивающе- го комплексный характер подхода к организации кредитования и повышение эффективности такой важнейшей для улучшения качества активов кредитной организации технологии, как про- цедура оценки кредитоспособности заемщиков. |
IZVESTIYA OF SARATOV UNIVERSITY. NEW SERIES. SERIES: ECONOMICS. MANAGEMENT. LAW. 2017. Т. 17, вып. 1 |