Конституционный суд РФ
Modern Constitutional-Legal Regulation of the Organization and Activity of Presidential Plenipotentiary Envoy to Russia |
Introduction. RF President occupies a leading place in the system of Russian power. RF Constitution in art. 80 determines the RF status of the President as head of state, whose responsibilities include security, coordination and control of the most important areas of public administration: the Constitution, the rights and freedoms of man and citizen, the sovereignty of the Russian Federation, its independence and state integrity, coordinated functioning and interaction public authorities. The fundamental tools in the work of the Head of State spoke of his powers to determine the main directions of domestic and foreign policy in accordance with the Constitution and federal laws, as well as the Russian representative in the country and in international relations. For the implementation of competence, the President shall have broad powers laid down in Chapter 4 and other articles of the Basic Law and constitutional law. Thus, the President is entitled to form its own unit, namely the Administration and its member plenipotentiaries (pp. I), k) art. 83 of the Constitution). Purpose. The main objective of the work is theoretical understanding of institute of plenipotentiaries of the Head of the Russian State and to develop practical recommendations to improve regulation and enforcement. Results. It is stated that the establishment of the institute of plenipotentiaries of the President of the Russian Federation is defined unlimited constitutional right of the President and is aimed at the formation mechanism of the implementation of its broad competence. Conclusion. The status is determined by the Plenipotentiary Representative of the Head of State, different legal diversity, it requires legislative harmonization and improvement of law enforcement. |
IZVESTIYA OF SARATOV UNIVERSITY. NEW SERIES. SERIES: ECONOMICS. MANAGEMENT. LAW. 2016. Т. 16, вып. 4 |
ПРИНЦИПЫ СПРАВЕДЛИВОСТИ И РАВЕНСТВА В СФЕРЕ АДМИНИСТРАТИВНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ |
Введение. Статья посвящена актуальной теме определения содержания малоразработанных в науке административного права принципов справедливости и равенства в сфере административной ответственности. Цель – раскрыть содержание принципов справедливости и равенства посредством анализа Конституции Российской Федерации, КоАП РФ и постановлений Конституционного суда РФ. Результаты. В статье впервые в науке административного права выделены правовые позиции Конституционного суда Российской Федерации относительно содержания принципов справедливости и равенства в сфере административной ответственности. Заключение. В статье делается вывод о взаимозависимости обоих принципов, а также их воплощении в таких критериях, как необходимость, соразмерность, пропорциональность. Критерий необходимости предпо- лагает: выяснение всех обстоятельств дела и соответствие этих обстоятельств дела предписаниям КоАП РФ; выявление причин и условий, способствовавших совершению административных правонарушений, для определения наличия признаков административного правонарушения. Соразмерность и пропорциональность означают: соответствие наказания обстоятельствам, причинам и условиям совершенного правонарушения; назначение наказания в пределах, установленных КоАП РФ или законом субъекта РФ об административной ответственности, предусматривающим ответственность за данное деяние. |
Номер журнала 370 |