суверенитет

New Principles of Federalism: Guarantee of Territorial Integrity and Sovereignty of the Russian Federation

Introduction. The article is devoted to the analysis of constitutional and legal regulation of the issues of Russian federalism, namely the preservation of territorial integrity and sovereignty of the Russian Federation. Theoretical analysis. The author considers the main results of developments in the Russian Federation and in foreign states in the sphere of ensuring national sovereignty. The author aso looks at the results of the referendum on independence in individual countries, attempts of introduction of new standards of international law directly limiting the sovereignty of states, the instability of the situation in the socio-political spheres of constituent entities of the Russian Federation, Association of regions, Federal districts. The author formulates the thesis that the problem of preservation of territorial integrity, the sovereignty of our country is particularly relevant and requires elaboration of the mechanism for its preservation and maintenance. Since the scope of legal regulation of this issue in the current legislation is insufficient, the author also proposes the ways of improving the Constitution of the Russian Federation, other normative legal acts in terms of securing new principles of federalism and guarantees of their implementation. Results. The author notes that the creation of a mechanism, that would ensure the preservation of the territorial integrity of Russia and would reliably guarantee the unity of our state, is necessary to preserve the sovereignty and territorial integrity of the state. To this end, the author proposes to include in the Constitution of the Russian Federation the principles of federalism, which could ensure the preservation of the territorial integrity of the state, would become guarantees of state sovereignty in crisis situations. These principles include the following: 1. Ban on holding referendums with separatist issues. 2. The possibility of direct presidential rule. 3. Prohibition of secession including unilaterally. 4. The principle of the supremacy of national legislation. It is also necessary to provide a mechanism to defend their rights in the international arena, to exclude the mandatory application of the decisions of international organizations that threaten state sovereignty.

РОЛЬ ПРЕЗИДЕНТА ПО ОХРАНЕ СУВЕРЕНИТЕТА, НЕЗАВИСИМОСТИ И ГОСУДАРСТВЕННОЙ ЦЕЛОСТНОСТИ В ЗАРУБЕЖНЫХ СТРАНАХ

Введение. Обеспечение суверенитета, независимости и го- сударственной целостности является одним из направлений деятельности любого государства, поскольку непосредственно связано с его существованием и назначением. Реализация дан- ного направления осуществляется посредством слаженной рабо- ты всех органов государственной власти, возглавляемой главой государства. В странах с республиканской формой правления главой государства признается президент. Функции и объем полномочий президента в сфере охраны суверенитета, независи- мости и государственной целостности зависят от разновидности республиканской формы правления. Цель. Основная цель рабо- ты состоит в анализе роли и полномочий президента по охране суверенитета, независимости и государственной целостности в зависимости от формы правления. Результаты. Подтверждает- ся, что в зависимости от формы правления полномочия прези- дента по охране суверенитета, независимости и государственной целостности имеют существенные различия, но при этом присут- ствуют общие для всех государств полномочия. Заключение. Полномочия президента по охране суверенитета, независимости и государственной целостности зависят от места президента в системе органов государственной власти. В республиках с президентской или смешанной формами правления президент обладает значительным объемом полномочий в сфере охраны суверенитета, независимости и государственной целостности. В парламентской республике полномочия президента фактически носят формальный и репрезентативный характер, а реальное управление государством и обеспечение его суверенитета, не- зависимости и государственной целостности находится в руках исполнительной власти.

ГЛОБАЛЬНАЯ ИНФОРМАТИЗАЦИЯ КАК СОДЕРЖАНИЕ И СРЕДСТВО РЕАЛИЗАЦИИ ВНЕШНИХ ФУНКЦИЙ ГОСУДАРСТВА

Введение. Значительная часть исследований явлений социальной жизни, в том чис- ле и государственно-правовой сферы, содержит обращение к вопросам влияния глоба- лизационных процессов на ход их развития, определения положительных последствий, а также условий и средств минимизации негативных проявлений. Информатизация, будучи глобальным по своему характеру условием функционирования современного общества, оказывает влияние и на область осуществления внешних функций государства как внутри страны, так и на международной арене. В статье предлагается вариант рассмотрения ин- форматизации применительно к механизму осуществления внешних функций государства. Теоретический анализ. Рассмотрение глобальной информатизации в связи с реали- зацией основных направлений деятельности государства на международной арене опи- рается на общее учение о функциях государства, о государственной власти, о средствах осуществления государственной власти, а также на основные правила и принципы про- ведения научного исследования. Эмпирический анализ. Важную часть исследования составляет анализ действующего законодательства, а также документов доктринально- правового характера, в котором отражено значение информатизации для управления со- временными процессами, формулируются приоритеты реализации политики государства в сфере информатизации. Результаты. Результатом анализа влияния информатизаци- онных процессов на действие механизма осуществления внешних функций государства явилась гипотеза о многовекторности их влияния на указанный механизм и о возможности рассмотрения информатизации применительно к внешним функциям. 

Constitutional Legal Analysis of the Correlation and Interaction between the Terms and Concepts of «Sovereignty», «Independence» and «State Integrity»

Sovereignty, independence and state integrity are
crucial to the functioning of any state because they are directly linked
to the maintenance of state security. However, it can be acknowledged
that at the present time, despite the heightened interest in the abovementioned
categories, the science of law and the Russian legal system
lack a uniform and consistent approach to the interpretation of the terms
«sovereignty», «independence» and «state integrity». Considering the
importance of these conditions for the stable existence and sustainable
growth of the state, it is necessary to address the question what the
abovementioned categories are and how do they correlate and interact
with each other and analyze these aspects in this paper. Methods.
Basic theoretical methods and special methods were used to achieve
the goals of this research paper. The methods include but are not
limited to: analysis, synthesis, logical methods, dialectical methods,
and systematic-structural methods. The use of the abovementioned
methods was instrumental to the thorough research of the interdependent
objects in interaction and the identification of separate elements
of the researched categories, which, in turn, gave me the opportunity
to draw the proper generalizations and conclusions. Results. In the
course of the research, the author has come to the conclusion that the
terms «sovereignty», «independence» and «state integrity» differ from
each other. And yet these categories are inextricably linked and have
certain elements in common. These categories influence each other,
mutually changing each other. The loss of one category threatens the
future existence and functioning of the other categories