высшее образование

Governing relations in the structure of the mechanism of administrative legal regulation in the sphere of higher education

Introduction. In conditions of reforming higher school, developing public relations and extending the market of educating services, the relevant governing relations acquire more complex nature, which requires the comprehensive analysis of the activity of both the bodies of executive power and education institutions in their cooperation. Theoretical analysis. The broad diversity of the theoretical approaches to the understanding of the governing relations in the sphere of higher education and legal relations at universities, and specific features of cooperation between the participants of such relations enables the author to make a number of analogies with service relations. Empirical analysis. The author revealed that the disciplinary legal relations of positive type in the sphere of higher education determine the enhancement of efficiency of the public administration in the sphere of higher education. Results. The multiplicity of administrative legal relations in the sphere of higher education causes the terminological ambiguity in certain issues of the realization of the education programs of higher education. The content of these programs are currently not determined legislatively as providing state services. The existing approach to the legal regulation of control and supervisory relations in the relevant sphere has to be reviewed.

ЭЛЕКТРОННОЕ ОБУЧЕНИЕ В ВУЗЕ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ ГОСУДАРСТВЕННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПОЛИТИКИ В РЕГИОНАХ

Введение. Одной из целей принятия Федерального закона от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Россий- ской Федерации» является закрепление современных требо- ваний к образовательному процессу, связанных с внедрением новых форм реализации образовательных программ, обра- зовательных технологий, форм и методов обучения. В статье рассмотрены вопросы правового регулирования использова- ния электронного обучения и дистанционных образователь- ных технологий при реализации образовательных программ высшего образования. Результаты. На примере работы Института электронного и дистанционного обучения, являюще- гося структурным подразделением ФГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского», определены возможности, преимущества и недостатки электронного обучения и дистанционных образовательных технологий при реализации образовательных программ высшего образования в регионе с использованием информационных систем и информационно-телекоммуникационных сетей, в том числе сети Интернет. Заключение. Организации высшего образования могут применять электронное обучение и дистанционные образовательные технологии при реализации образовательных программ высшего образования в соответствии с нормами действующего законодательства и в порядке, установленном Министерством образования и науки Российской Федерации.